وبلاگ

سیستم کلاینت-سرور: مروری بر دستگاه‌های کلاینت-سرور Datexel

اصل مستر-اسلیو

پروتکل مادباس (Modbus) تا به امروز، به استانداردی برای فناوری اتوماسیون تبدیل شده است. این سیستم بر اساس اصل مستر-اسلیو (master-slave) کار می‌کند که در آن مستر همیشه طرفی از ارتباط است که ابتکار عمل را بر عهده می‌گیرد و ارتباط را شروع می‌کند، یعنی درخواست یا فراخوانی تابع مورد نظر را به یک مستر ارسال می‌کند. هر اسلیو، یک آدرس واضح دارد: در رایج‌ترین موارد، اسلیو کاملا منفعل است و تنها زمانی پاسخ می‌دهد که مشخصا آدرس آن فراخوانی شود و درخواستی به آن ارسال شود.

با افزایش روزافزون اهمیت اترنت TCP / IP به عنوان واسطه‌ای محتمل برای مخابره، پروتکل مادباس از انتقال داده سریال به TCP اقتباس شده است. بنابراین عملیات پروتکل Modbus TCP بر اساس اصل مستر-اسلیو مذکور انجام نمی‌شود، بلکه یک مدل کلاینت-سرور را به کار می‌گیرد، که در آن مستر، به عنوان کلاینت عمل می‌کند و اسلیوها به عنوان سرور عمل می‌کنند.

سیستم سرور مشتری چیست و چگونه کار می‌کند؟

ویژگی اصلی سیستم کلاینت-سرور به کمک مجموعه‌ای از فرآیندهای در حال اجرا بر روی میزبان‌های مختلف مشخص می‌شود: فرآیندهایی که یک یا چند منبع را مدیریت می‌کنند سرور نام دارند، اما آن‌هایی که خود نیاز به دسترسی به برخی از منابع را دارند، کلاینت نامیده می‌شوند. یک فرآیند سرور خود می‌تواند به کلاینت تبدیل شود و همزمان هم کلاینت و هم سرور باشد.

در یک شبکه کلاینت-سرور، مستر باید یک اتصال TCP خاص با هر اسلیو مادباس برقرار کند، اتصالی که در تمام مدت ارتباط همیشه ثابت می‌ماند، به طوری که برای هر درخواست، اتصال جدیدی برقرار نشود.

client server devices

بنابراین دستگاه کلاینت سرور، ماژولی است که دستگاه‌های اسلیو موجود در فرآیند را کنترل می‌کند. وقتی در مورد واحدهای کلاینت سرور صحبت می‌کنیم، معمولا منظور ما دستگاه‌هایی است که از طریق یک یا چند پروتکل خاص، امکان تبادل اطلاعات بین دو یا چند سخت‌افزار را فراهم می‌کنند، حالتی که یکی، دیگری را کنترل می‌کند. اگر دقیق‌تر بگوییم، دستگاه کلاینت-سرور، کنترل باس را به دست می‌گیرد و خواندن و نوشتن داده‌ها را برای دستگاه‌های ثانویه مدیریت می‌کند.

در میان ویژگی‌های دستگاه کلاینت سرور، شاهد حضور دیتالاگرها (data logger) هستیم، یعنی دستگاه‌هایی که می‌توانند داده‌های دریافتی از یک یا چند سنسور متصل به آن را در حافظه ثبت و ضبط کنند.

دیتالاگرها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند: تامین برق با جریان، با باتری، با تخلیه دستی، با دانلود رادیویی بلادرنگ (real time). داده‌ها در یک حافظه داخلی ثبت می‌شوند و برای دانلود در رایانه در دسترس قرار می‌گیرند.

دستگاه‌های کلاینت سرور دات اکسل

محصولات Datexel انتخاب گسترده‌ای از دستگاه‌های کلاینت سرور را ارائه می‌کند که هر مدل بسته به نوع نیازمندی، مشخصات فنی متفاوتی دارد. هر دستگاه کلاینت سرور Datexel امکان کنترل شبکه‌ای از دستگاه‌های Modbus RTU اسلیو متصل شده از طریق خط RS-485 یا شبکه‌ای از دستگاه‌های Modbus TCP را از طریق رابط اترنت فراهم می‌کند. بیایید هر مدل را به شکل مفصل‌تر بررسی کنیم.

دستگاه کلاینت سرور DAT9000

ماژول DAT9000 یک دستگاه هوشمند است که قادر به کنترل شبکه‌ای از دستگاه‌های اسلیو Modbus RTU است که از طریق خط مستر RS-485  یا Modbus TCP با رابط اترنت وصل شده‌اند، با خواندن و نوشتن مقادیر در فیلد و توابع و کارکردهای منطقی / ریاضی لازم برای مدیریت سیستم را محقق می‌کند.

دستگاه کلاینت سرور DAT9000-DL

ماژول DAT9000DL یک دستگاه هوشمند است که قادر به کنترل شبکه‌ای از دستگاه‌های اسلیو Modbus RTU است که از طریق خط مسترRS-485  یا Modbus TCP با رابط اترنت وصل شده‌اند، با خواندن و نوشتن مقادیر در فیلد و توابع و کارکردهای منطقی / ریاضی لازم برای مدیریت سیستم را محقق می‌کند، برای مدیریت سیستم و مدیریت تا سقف 10 وظیفه ذخیره‌سازی داده. ذخیره‌سازی داده‌ها روی کارت microSD انجام می‌شود؛ فایل‌های ذخیره شده از طریق اتصال اترنت، با دسترسی به وب‌سرور یکپارچه، در دسترس هستند.

دستگاه کلاینت سرور DAT9000-DL-IO

ماژول DAT9000DL-IO یک دستگاه هوشمند است که قادر به کنترل شبکه‌ای از دستگاه‌های اسلیو Modbus RTU است که از طریق خط مسترRS-485  یا Modbus TCP با رابط اترنت وصل شده‌اند، خواندن و نوشتن مقادیر در فیلد و توابع و کارکردهای منطقی / ریاضی لازم برای مدیریت سیستم را محقق می‌کند، برای مدیریت سیستم و مدیریت تا سقف 10 وظیفه ذخیره‌سازی داده. ذخیره‌سازی داده‌ها روی کارت microSD انجام می‌شود؛ فایل‌های ذخیره‌شده از طریق اتصال اترنت با دسترسی به وب سرور یکپارچه در دسترس هستند. برای این دستگاه نیز، ذخیره‌سازی داده‌ها بر روی یک دستگاه کارت SD انجام می‌شود، اما برخلاف دستگاه قبلی، دارای 4 ورودی دیجیتال با شمارنده پالس 32 بیتی و دو خروجی رله دیجیتال است.

دستگاه کلاینت سرور DAT9000-USB

ماژول DAT9000USB یک دستگاه هوشمند است که قادر به کنترل شبکه‌ای از دستگاه‌های اسلیو Modbus RTU است که از طریق خط مسترRS-485  یا Modbus TCP با رابط اترنت وصل شده‌اند، خواندن و نوشتن مقادیر در فیلد و توابع و کارکردهای منطقی / ریاضی لازم برای مدیریت سیستم را محقق می‌کند، برای مدیریت سیستم و مدیریت تا سقف 10 وظیفه ذخیره‌سازی داده. ذخیره‌سازی داده‌ها در یک دستگاه USB انجام می‌شود؛ فایل‌های ذخیره شده از طریق اتصال اترنت با دسترسی به وب سرور یکپارچه در دسترس هستند.

دستگاه کلاینت سرور DAT9000-USB-IO

ماژول DAT9000-IO-USB یک دستگاه هوشمند است که قادر به کنترل شبکه‌ای از دستگاه‌های اسلیو Modbus RTU است که از طریق خط مسترRS-485  یا Modbus TCP با رابط اترنت وصل شده‌اند، خواندن و نوشتن مقادیر در فیلد و توابع و کارکردهای منطقی / ریاضی لازم برای مدیریت سیستم را محقق می‌کند، برای مدیریت سیستم و مدیریت تا سقف 10 وظیفه ذخیره‌سازی داده. ذخیره‌سازی داده‌ها در یک دستگاه USB انجام می‌شود. فایل‌های ذخیره شده از طریق اتصال اترنت با دسترسی به وب سرور یکپارچه در دسترس هستند. همچنین برای این دستگاه، ذخیره‌سازی داده‌ها بر روی یک دستگاه USB انجام می‌شود، اما برخلاف دستگاه قبلی، دارای 4 ورودی دیجیتال با شمارنده پالس 32 بیتی و دو خروجی رله دیجیتال است.

دستگاه کلاینت سرور DAT9011

ماژول DAT9011 یک دستگاه هوشمند است که قادر به کنترل شبکه‌ای از دستگاه‌های اسلیو Modbus RTU است که از طریق خط مسترRS-485  یا Modbus TCP با رابط اترنت وصل شده‌اند، خواندن و نوشتن مقادیر در فیلد و توابع و کارکردهای منطقی / ریاضی لازم برای مدیریت سیستم را محقق می‌کند. این دستگاه مجهز به یک کانال ورودی آنالوگ یونیورسال، یک کانال ورودی جریان و ولتاژ، دو ورودی دیجیتال با شمارنده پالس 32 بیتی و دو خروجی رله دیجیتال است. برای تامین برق سنسورها در محل، یک منبع تغذیه ایزوله در سمت ورودی موجود است.

دستگاه کلاینت سرور DAT9011-DL

ماژول DAT9011-DL حداکثر 10 وظیفه ذخیره‌سازی داده را مدیریت می‌کند، فرآیندی که از طریق کارت microSD انجام می‌شود. این ماژول همچنین مجهز به یک کانال ورودی آنالوگ یونیورسال، یک کانال ورودی جریان و ولتاژ، دو ورودی دیجیتال با شمارنده پالس 32 بیتی و دو خروجی رله دیجیتال است. یک منبع تغذیه ایزوله در سمت ورودی برای تامین برق سنسورها در محل موجود است.

دستگاه کلاینت سرور DAT9011-USB

ماژول DAT9011-USB به شما این امکان را می‌دهد که تا حداکثر 10 وظیفه ذخیره‌سازی داده را از طریق USB مدیریت کنید و دسترسی به فایل‌های ذخیره‌شده از طریق اتصال اترنت امکان‌پذیر است. این دستگاه مجهز به یک کانال ورودی آنالوگ یونیورسال، یک کانال ورودی جریان و ولتاژ، دو ورودی دیجیتال با شمارنده پالس 32 بیتی و دو خروجی رله دیجیتال، دارای یک منبع تغذیه ایزوله برای تامین برق سنسورهای میدانی در سمت ورودی است. پورت اسلیو RS-485 / uUSB و رابط اترنت، امکان خواندن و نوشتن بلادرنگ (real time) مقادیر رجیسترهای داخلی دستگاه را فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code